Volkswagen AG | |
Típus | (Nyilvánosan működő)Részvénytársaság |
Alapítva | 1937 |
Székhely | Wolfsburg, Németország |
Vezetők | Martin Winterkorn (elnök) |
Iparág | Gépjárműgyártás |
Árbevétel | ▲ 104,875 milliárd euró (2006) |
Alkalmazottak száma | 344 902 (2005) |
Leányvállalatai | Audi, Bentley, Bugatti,Lamborghini, SEAT, Skoda,Volkswagen, Porsche, Man,Suzuki |
Története
A Volkswagent 1937-ben alapította a nemzetiszocialista német kormány, eredetileg a Volkswagen Bogár gyártására. Adolf Hitler arra utasította az akkori fejlesztőket, élükön Ferdinand Porschével, hogy egy KdF-Wagent, egy „népautót” tervezzenek, mely olcsó, egyszerű , de minősége verhetetlen. A második világháború után 1945-ben az angol hadsereg vette át a lebombázott romokban lévő gyár irányítását. Elkezdődött újra a Bogár gyártása. 1948-ban a brit kormány visszaadta a gyárat teljes egészében a németeknek, akik a volt Opel elnökét, Heinrich Nordhoffot nevezték ki a gyár főnökének.
1960-ban a német kormány részvénytársasággá alakította a céget, részvényei megjelentek a német tőzsdén. 1985 júliusa óta ezeken az értékpapírokon Volkswagen AG-nek (Volkswagenwerk Aktien Gesellschaft) nevezik a társaságot. Ez volt az első jele a cég jövőbeli terveinek – növelni a globális befolyást a nemzetközi autópiacon, melyet más autóipari márkák fúziójában látott. A – Németország kivételével – mindenhol Volkswagen Csoportnak nevezett konszern jelenleg a legnagyobb autógyártó a világon (2009). 2005-ben több mint 5,2 millió járművet értékesített, világpiaci részesedése 9%-nál is nagyobb.
2005 októberében a Porsche 18.53%-os érdekeltséget szerzett a gyárban, melyet 2006 júliusában 25%-ra növelt. Még ugyanebben az évben 30.9%-osra nőtt, szakértők szerint ez a befektetés tökéletesen megfelelt a Porsche stratégiájának.
Márkák [szerkesztés]
A cég profilja jelenleg 7 különböző autómárkával bír, mely 8 különböző székhelyű leányvállalat:
- Audi (Németország)
- Bentley (Egyesült királyság)
- Bugatti (Franciaország)
- Škoda (Csehország)
- Lamborghini (Olaszország)
- SEAT (Spanyolország)
- Volkswagen (Németország)
- Volkswagen haszongépjárművek (Németország)
- MAN (Németország)
- Porsche (Németország)
- Scania (Svédország)
További 5 márka volt a palettán, amelyeket ma már nem gyártanak:
Teherautó- és kamionpiac
A Volkswagen a legnagyobb részesedésű tulajdonosa a Scania AB-nek, a világ egyik vezető teherautó és kamion gyártójával. 2007 márciusában ugyan csökkent minimálisan a részesedésük (20,03%-ról 16,5%) mégis ők birtokolják a szavazati jogok 33,4%-át (amelyből előtte 35,31%-ot birtokoltak.)
2006. október 4-én 15,1%-os érdekeltséget tudhatott sajátjának a szintén német MAN AG-ben, amely a Scaniahoz hasonlóan teherautókat és kamionokat gyárt. Később ezt a részesedést 29,9%-ra növelte. Eredetileg a Volkswagen terve volt, ezen a gépjárműpiacon összeolvassza a MAN-t, a Scaniat, és a Volkswagen haszongépjárműveit (melyek főképpen Brazíliában teljesítenek szolgálatot). Így – ha ez megtörténik – az előrejelzések szerint legalább 25.1%-os piaci részesedést szerezhetnek a Teherautó- és kamionpiacon.
Volkswagen modellek
- Volkswagen Passat
- Volkswagen Golf
- Volkswagen Jetta
- Volkswagen Vento
- Volkswagen Bora
- Volkswagen Lupo
- Volkswagen Up!
- Volkswagen Polo
- Volkswagen Tiguan
- Volkswagen Touran
- Volkswagen Eos
- Volkswagen Scirocco
- Volkswagen Touareg
- Volkswagen Sharan
- Volkswagen Phaeton
- Volkswagen Fox
- Volkswagen New Beetle
- Volkswagen Caddy
- Volkswagen Santana
- Volkswagen Transporter
- Volkswagen Crafter