Citroen története
André Citroen, egy lengyel bevándorló fia, miután már a Morsnak is dolgozott és az Egyesült Államokban kellőképp kitanulmányozta a modern termelési módszereket, 1919-ben autógyárat alapított Párizsban. Első sikerjárműveinek terve Jules Salomontól származott, aki a Le Zébre-től jött át a céghez. A legésszerűbb szempontok szerint épített kis, gazdaságos négyhengeresek forradalmasították a francia autópiacot.
A mértékadó Citroen
A C3-as „Tréfle” (Treff) típus egy másolatát az Opel 1924-ben”Laubfrosch” (Levelibéka), néven dobta piacra. A Citroen mértékadó lett a futószalaggyártásban, a kereskedelmi-vevőszolgálatban, szociális téren és az áruértékesítés előmozdításának terén.
A Citroen és az Eiffel-torony
Elsőként bérelte ki az Eiffel-tornyot, és látta el világító reklámjaival. A cég néhány expedíciót is finanszírozott, melyek lánctalpas járművekkel vágtak neki, hogy keresztülszeljék Afrikát és Ázsiát. A csábító, bár nyereséget nem hozó területeken való túlságosan nagy elkötelezettség, no meg a rövidtávon nem amortizálódó, igen nagy gyártási beruházások, a világgazdasági válság idején arra kényszerítették a Citroen-t, hogy lényegbevágó intézkedéseket hozzon: Michelin, a fő hitelező, 1933/34-ben megszerezte a részvények többségét.
A Citroen hosszú távú értékesítései
Ugyanebben az időben Quai Javel-en új, nagyszériás kocsi született, amely-csekély változtatásokkal-1934-től 1957-ig a gyártási programban maradt. Ezek voltak a legendás, acélkarosszériás, torziós rugózású, első kerékhajtásúak (7 CV, 11 CV, 15 CV). Ezeket az autókat, melyek nem utolsósorban kiváló úttartásukkal tűntek ki, több országban is gyártották licencben. A háború után a kis 2 CV, 1955-től pedig a DS 19 szerepelt újra az újságok főcímeiben. Ezek az autók a hosszú távú értékesítést célozták meg.
A Citroen jeleskedése
A Citroen továbbra is első kerékhajtással, rafinált rugózási rendszerével, illetve a lehető legnagyobb mértékű komforttal jeleskedett az autópiacon. 1966-ban a német NSU céggel megállapodást kötöttek egy Wankel motoros kocsi közös kifejlesztéséről, ám a Comotor cég már nem vett részt az akcióban. Csupán 1969-ben végeztek néhány kísérletet forgódugattyús motorokkal, melyeket prototípusok egy sorába építettek be (M35).
A Citroen közös érdekeltségű körei
1968-tól 1975-ig a Citroen rövid időre a Maserati partnere lett. A Panhard céggel a vállalat már 1965-ben fuzionált. A Michelin a Citroen vezetését 1974-ben átruházta a Peugeot-csoportra, amely 1976-ban megszerezte a részvények többségét. 1979-ben a PSA-konszern volumene kibővült a Chrysler-France márkájával, s ez által a Citroen, a Peugeot és a Talbot (annak előtte Simca) közös érdekeltségű körbe került.
Automobiles CITROËN | |
Típus | A PSA Peugeot Citroën leányvállalata |
Alapítva | 1919. |
Székhely | |
Iparág | járműipar |
Termékek | autók |
Alkalmazottak száma | 13,900 |
Anyavállalata | PSA Peugeot Citroën |
Citroen modellek és típusok
Citroen 2 CV
Citroen ACADIANE
Citroen AMI
AMI Break
Citroen AX
Citroen Berlingo
BERLINGO Kasten
Citroen BX
BX Break
Citroen C15
C25 Bus
C25 Kasten
C25 Pritsche/Fahrgestell
Citroen C3
C3 Pluriel
Citroen C5
C5 BREAK
Citroen C8
Citroen CX
CX Break
Citroen DS
DS Break
Citroen DYANE
Citroen EVASION
Citroen GS Break
Citroen ID
ID Break
Citroen Jumper
JUMPER Bus
JUMPER Kasten
JUMPER Pritsche/Fahrgestell
Citroen Jumpy
Citroen LNA
Citroen Saxo
Citroen Visa
Citroen Xantia
XANTIA Break
Citroen XM
XM Break
Citroen Xsara
Xsara Break
XSARA Coupe
XSARA PICASSO
Citroen ZX
ZX Break
![]() |
Az új Citroen C4 2011. |