Audi

Az AUDI története

Az úkori közös jelvényA cégalapító mérnökAz Audi AG szövevényes múltja a századfordulót megelőző időkig vezet vissza. A szászországi gépjárműmárkák, vagyis az Audi és a HorchZwickauban, a Wanderer Chemnitz-Siegmarban, valamint a DKW Zschopauban meghatározó szerepet töltött be az autógyártásban. 1932-ben ezekből a márkákból alakult meg az Auto Union, melynek márkajele a négy egymásba fonódó gyűrű, és a gyártott darabszám szempontjából a második legnagyobb járműipari vállalatcsoporttá vált. A második világháború után a szászországi üzemeket államosították és a berendezéseket a szovjet csapatok elszállítottak. Bajorországban, Ingolstadtban 1949-ben jelent meg újra a négy gyűrű, vagyis az Auto Union GmbH társaság. Az Auto Union GmbH és az NSU 1969-ben egyesült Audi NSU Auto Union AG néven, majd 1985-től új néven, AUDI AG-ként folytatódott tovább a vállalat története, mind a mai napig változatlanul ingolstadti székhellyel.

koronás H-betű
August Horch neve nem ismeretlen a járműgyártásban. Carl Benz motorgyártó részlegében szerzett tapasztalatokat, később pedig a gépjárműgyártás osztályvezetőjeként tevékenykedett. 1899-ben hozta létre a Horch & Cie. társaságot. Németországban úttörőként vezette be az új típusú alumíniumöntvény motorházakat, motorokat és váltóházakat, a kardántengelyes erőátvitelt és a nagyszilárdságú acélból készült sebességváltó-fogaskerekeket. 1904-től Zwickau városában munkálkodott. Kétütemű motorokkal kezdte, később négyütemű járműveket készített.A Herkomer-győztes sportautó Dr. Stöss-szel
A nagy teljesítményre méretezett Horch-féle autók megbízhatóak és szívósak voltak. Ennek köszönhetően győzedelmeskedhettek a kor egyik legnehezebb hosszú távú versenyén, a Herkomer-túrán. Két év múlva, 1908-ban száznál több autót adtak el egy évben.

Hallgass!Sajnos a felügyelő bizottsággal és az igazgatósággal keletkezett nézeteltérések miatt August Horch 1909-ben kilépett saját cégétől, hogy egy új vállalatot hozzon létre Zwickauban. Új cégnévként neve latin fordítását választotta (horch = fülelj = audi): ezzel megalakult az Audi Művek. Az első Audi 1910-ben gurult ki a gyárból. Az akkoriban legnehezebb hosszú távú autóversenyen, az Osztrák Nemzetközi Alpesi Versenyen folyamatosan nyertek az Audi-féle autók. Az első világháború után mindenekelőtt azzal vált népszerűvé, hogy a sorozatgyártású Audikban bal oldalra került a kormány és középre a sebességváltókar.
nagy fekete cabriolet1923-ban került piacra az első hathengeres Audi. Mivel a légszűrő csak később vált általánossá, akkoriban úttörő megoldás volt, hogy olajos légszűrővel szerelték fel. Saját fejlesztésű, négy kerékre ható folyadékfékkel rendelkezett. 1927-ben készült el az első nyolchengeres Audi, amikor is Heinrich Schuh főkonstruktőr megalkotta az Imperator modellt. Sajnos késve érkezett, mivel a luxuskocsik piaca látványosan beszűkült. A vállalatot 1928-ban a DKW-birodalom vezetője, Jörgen Skafte Rasmussen vásárolta fel.
Dampfkraftwagen, a kétüteműek atyamestereA gőzerejű gépkocsi (DampfKraftWagen) vagyis a DKWa 20-as években a világ legjelentősebb motorkerékpár-gyártójaként és sikeres robbanómotor-gyártóként volt ismert.
Jörgen Skafte Rasmussen 1919-ben egy Hugo Ruppétől kapott lekicsinyített, kétütemű motorkonstrukciót hozott piacra. A motort felnagyítását követően kerékpár-segédmotorként árulták, mielőtt 1922-ben igazi motorkerékpár-motorrá alakították.
Zárt, kéajtós, kétüléses karosszériaAz első DKW Front gépkocsit az Audi konstruktőrei tervezték. A modell 1931-ben a Berlini Autókiállításon aratott sikert. A DKW Front az Audi Művek „terméke”, és a kor elismert német autójává vált.
Szárnyas dupla-wWanderernek a Winklhofer & Jaenicke cég kerékpárjait nevezték 1896-tól kezdve. 1902-ben kezdett motorkerékpárt gyártani és 1904-ben jegyezték az első próbálkozást a gépkocsik gyártásával kapcsolatban. 1913-ban a Puppchen (kisbaba) vált közkedveltté.

Négyajtós, négyszemélyes kabrióNagyobb testvére, az 1,5 literes, 30 lóerős Wanderer W 10-es típus 1926-ban jelent meg és hatalmas kereskedelmi siker lett. A Wanderer W-10 korszerű bal oldali kormánnyal, középre helyezett sebességváltóval, többtárcsás száraz tengelykapcsolóval és a négy kerékre ható fékrendszerrel rendelkezett.
Rendkívül megbízható és egyedülálló gyári minőségű autók voltak. A Wanderer gépkocsik ára ennek megfelelően magas volt. A húszas évek végén tetőző válságot korszerű formájú karosszériákkal és erősebb motorokkal próbálták átvészelni. A darabszám ennek ellenére visszaesett. Az autógyártás veszteséges volt, és a motorkerékpárok gyártását is eladták az NSU-nak és a cseh Janeček gyárnak.


A négy karika, bennük az egyes márkák jelvényeivelAz Auto Union AG járműipari arculatát a négy alapító márka, az Audi, a DKW, a Horch és a Wanderer hagyományai formálták és évekbe telt, mire az egységes vállalati koncepció kialakult.
Az Auto Union forgalma 1933 és 1939 között 65-ről 276 millió birodalmi márkára, az alkalmazottak száma 8000-ről több mint 23 ezerre emelkedett. Az egy év alatt gyártott motorkerékpárok száma közel 12 ezerről 59 ezerre, a gépkocsiké bő 17 ezerről 67 ezer fölé emelkedett. Az Auto Union az alapítás évéhez képest megduplázta a Horch autók eladását. A Wanderer modellek kibocsátása ötszörösére emelkedett, a DKW modelleké pedig meghaladta a tízszeres növekedést.
3000-nél is több német és külföldi szabadalom született. 1938-ban Németországban minden negyedik autó az Auto Union gyártmánya ként jelent meg, a motorkerékpároknak pedig több mint egyharmada DKW volt.
A második világháború teljes pusztítását követően az új Auto Union GMBH, az AUDI AG elődje, 1949. szeptember 3-án Ingolstadtban alakult meg. 1954-ben sikerült először említésre méltó (mintegy 400.000 márkás) nyereséget termelni.
A Daimler Benz 1958. április 24-én 41 millió márkáért megvásárolta az Auto Union üzletrészeinek mintegy 88 százalékát, majd egy évvel később a cég teljesen a kezébe került. A “Handelsblatt” gazdasági napilap szerint: “A 400 millió márkás évi forgalmat elérő és 10.000 dolgozót foglalkoztató Auto Union GmbH bevonásával a Daimler-Benz vállalatcsoport a forgalmat tekintve is az első helyre ugrott a Szövetségi Köztársaság autógyárai között.”
Újabb tulajdonosváltás következett be 1964-ben, amikor jelentős tőkeemelés után a Volkswagen megszerezte az Auto Union 50,3 százalékát, majd a következő két év alatt a további részeit is. Az új tulajdonos arculatváltást is hozott, így vette elő a cég 1965 őszén ismét az Audi márkanevet, és használja azóta is, az addigi AU, DKW és egyéb megjelölések helyett.
1969. március 10-én az Auto Union GmbH egyesült az NSU Motorgyár Részvénytársasággal, és megszületett az Audi NSU Auto Union Részvénytársaság. A növekedés és bővülés 1973-ig, az olajválság megérkezéséig tartott.
Ilyenbe szerelték az első Wankel-motorokat is1975 végére beindult a világ autóipara, és ez az Audi modellek eladásában is meglátszott. Az utolsó NSU Ro 80-assal a 100 éves NSU márka befejezte munkáját. Ettől fogva valamennyi Neckarsulmban készült gépkocsi “Audi” néven került piacra.
A ralisport legendája1980-ban megjelent az Audi quattro. Ez volt az első, nagy szériában gyártott, állandó összkerékhajtású személygépkocsi. A típus előnyeit az Audi ralisikerei is igazolták: először 1982-ben, másodszor pedig 1984-ben nyerte meg a márka-világbajnokságot.
1982-ben az Audi 100-as 0,30-as cW légellenállási tényezőjével világviszonylatban a legjobb aerodinamikai kialakítású limuzinként mutatkozott be, mintegy az Audi válaszaként a környezetkímélő és gazdaságos autók iránt akkor már határozottan jelentkező igényre.
Ismét a luxuslimuzin irányába tekintenek1985. január 1-jén az Audi NSU Auto Union részvénytársaság AUDI AG néven folytatta munkáját Ingolstadtban. Ugyanebben az évben közel egy milliárd márkát fektetett termékfejlesztésbe és új gyártási technológiákba. Az Audi 80-as teljes egészében horganyzott karosszériával tíz éves átrozsdásodás elleni garanciát adott. 1988-ban jelent meg az Audi V8.
1993 őszén a Frankfurti Autókiállításon az Audi az ASF (Audi Space Frame) alumínium vázszerkezet-tanulmányt mutatta be. Ez az alumínium Audi 1994 márciusában jelent meg, a V8 utódaként A8 néven, s még abban az évben, nyáron az A6-os, novemberben pedig az új A4-es is követte a szalonokban. Csak Németországban 120.000 darabot adtak el ez utóbbi típusból.
1995 őszén a TT Coupé és a TT Roadster sportautó-tanulmányok láttak napvilágot. Egy év múlva megjelent az A3-as, amellyel a kompakt járműosztály gazdagodott.
a tanulmányautó szerkezete is láthatóAz Auditól 1997-ben láthattuk először az Al2 tanulmányt. A teljes egészében alumíniumból készült modell az ASF technológiai második generációjaként vált ismertté.
Az Audi vállalatcsoport mintegy 42.000 embert foglalkoztat, közülük 26.000-et Ingolstadtban. Mindezek mellett a Németországon kívül Magyarországon, Brazíliában, Kínában és Dél-Afrikában gyártó vállalat szerződéseket írt alá a nagy-britanniai Cosworth Technology és az olasz Lamborghini átvételéről.

Audi AG
Típusrészvénytársaság
Alapítva1910 Németország Zwickau August Horch
SzékhelyNémetország Ingolstadt,Németország
VezetőkRupert StadlerMartin Winterkorn,
IparágGépjárműipar
Termékekszemélygépkocsik
Árbevétel  33.617 milliárd (2007)
Alkalmazottak száma53,347 (2007)
AnyavállalataVolkswagen AG
Leányvállalataiquattro GmbH,
Lamborghini S.p.A.,
SEAT, S.A.,
Audi Hungária Motor Kft.


Jelenlegi modellek