Az AUDI története
August Horch neve nem ismeretlen a járműgyártásban. Carl Benz motorgyártó részlegében szerzett tapasztalatokat, később pedig a gépjárműgyártás osztályvezetőjeként tevékenykedett. 1899-ben hozta létre a Horch & Cie. társaságot. Németországban úttörőként vezette be az új típusú alumíniumöntvény motorházakat, motorokat és váltóházakat, a kardántengelyes erőátvitelt és a nagyszilárdságú acélból készült sebességváltó-fogaskerekeket. 1904-től Zwickau városában munkálkodott. Kétütemű motorokkal kezdte, később négyütemű járműveket készített.
A nagy teljesítményre méretezett Horch-féle autók megbízhatóak és szívósak voltak. Ennek köszönhetően győzedelmeskedhettek a kor egyik legnehezebb hosszú távú versenyén, a Herkomer-túrán. Két év múlva, 1908-ban száznál több autót adtak el egy évben.
Sajnos a felügyelő bizottsággal és az igazgatósággal keletkezett nézeteltérések miatt August Horch 1909-ben kilépett saját cégétől, hogy egy új vállalatot hozzon létre Zwickauban. Új cégnévként neve latin fordítását választotta (horch = fülelj = audi): ezzel megalakult az Audi Művek. Az első Audi 1910-ben gurult ki a gyárból. Az akkoriban legnehezebb hosszú távú autóversenyen, az Osztrák Nemzetközi Alpesi Versenyen folyamatosan nyertek az Audi-féle autók. Az első világháború után mindenekelőtt azzal vált népszerűvé, hogy a sorozatgyártású Audikban bal oldalra került a kormány és középre a sebességváltókar.
1923-ban került piacra az első hathengeres Audi. Mivel a légszűrő csak később vált általánossá, akkoriban úttörő megoldás volt, hogy olajos légszűrővel szerelték fel. Saját fejlesztésű, négy kerékre ható folyadékfékkel rendelkezett. 1927-ben készült el az első nyolchengeres Audi, amikor is Heinrich Schuh főkonstruktőr megalkotta az Imperator modellt. Sajnos késve érkezett, mivel a luxuskocsik piaca látványosan beszűkült. A vállalatot 1928-ban a DKW-birodalom vezetője, Jörgen Skafte Rasmussen vásárolta fel.
A gőzerejű gépkocsi (DampfKraftWagen) vagyis a DKWa 20-as években a világ legjelentősebb motorkerékpár-gyártójaként és sikeres robbanómotor-gyártóként volt ismert.
Jörgen Skafte Rasmussen 1919-ben egy Hugo Ruppétől kapott lekicsinyített, kétütemű motorkonstrukciót hozott piacra. A motort felnagyítását követően kerékpár-segédmotorként árulták, mielőtt 1922-ben igazi motorkerékpár-motorrá alakították.
Az első DKW Front gépkocsit az Audi konstruktőrei tervezték. A modell 1931-ben a Berlini Autókiállításon aratott sikert. A DKW Front az Audi Művek „terméke”, és a kor elismert német autójává vált.
Wanderernek a Winklhofer & Jaenicke cég kerékpárjait nevezték 1896-tól kezdve. 1902-ben kezdett motorkerékpárt gyártani és 1904-ben jegyezték az első próbálkozást a gépkocsik gyártásával kapcsolatban. 1913-ban a Puppchen (kisbaba) vált közkedveltté.
Jörgen Skafte Rasmussen 1919-ben egy Hugo Ruppétől kapott lekicsinyített, kétütemű motorkonstrukciót hozott piacra. A motort felnagyítását követően kerékpár-segédmotorként árulták, mielőtt 1922-ben igazi motorkerékpár-motorrá alakították.
Rendkívül megbízható és egyedülálló gyári minőségű autók voltak. A Wanderer gépkocsik ára ennek megfelelően magas volt. A húszas évek végén tetőző válságot korszerű formájú karosszériákkal és erősebb motorokkal próbálták átvészelni. A darabszám ennek ellenére visszaesett. Az autógyártás veszteséges volt, és a motorkerékpárok gyártását is eladták az NSU-nak és a cseh Janeček gyárnak.
Az Auto Union forgalma 1933 és 1939 között 65-ről 276 millió birodalmi márkára, az alkalmazottak száma 8000-ről több mint 23 ezerre emelkedett. Az egy év alatt gyártott motorkerékpárok száma közel 12 ezerről 59 ezerre, a gépkocsiké bő 17 ezerről 67 ezer fölé emelkedett. Az Auto Union az alapítás évéhez képest megduplázta a Horch autók eladását. A Wanderer modellek kibocsátása ötszörösére emelkedett, a DKW modelleké pedig meghaladta a tízszeres növekedést.
3000-nél is több német és külföldi szabadalom született. 1938-ban Németországban minden negyedik autó az Auto Union gyártmánya ként jelent meg, a motorkerékpároknak pedig több mint egyharmada DKW volt.
A második világháború teljes pusztítását követően az új Auto Union GMBH, az AUDI AG elődje, 1949. szeptember 3-án Ingolstadtban alakult meg. 1954-ben sikerült először említésre méltó (mintegy 400.000 márkás) nyereséget termelni.
A Daimler Benz 1958. április 24-én 41 millió márkáért megvásárolta az Auto Union üzletrészeinek mintegy 88 százalékát, majd egy évvel később a cég teljesen a kezébe került. A “Handelsblatt” gazdasági napilap szerint: “A 400 millió márkás évi forgalmat elérő és 10.000 dolgozót foglalkoztató Auto Union GmbH bevonásával a Daimler-Benz vállalatcsoport a forgalmat tekintve is az első helyre ugrott a Szövetségi Köztársaság autógyárai között.”
Újabb tulajdonosváltás következett be 1964-ben, amikor jelentős tőkeemelés után a Volkswagen megszerezte az Auto Union 50,3 százalékát, majd a következő két év alatt a további részeit is. Az új tulajdonos arculatváltást is hozott, így vette elő a cég 1965 őszén ismét az Audi márkanevet, és használja azóta is, az addigi AU, DKW és egyéb megjelölések helyett.
1969. március 10-én az Auto Union GmbH egyesült az NSU Motorgyár Részvénytársasággal, és megszületett az Audi NSU Auto Union Részvénytársaság. A növekedés és bővülés 1973-ig, az olajválság megérkezéséig tartott.
1982-ben az Audi 100-as 0,30-as cW légellenállási tényezőjével világviszonylatban a legjobb aerodinamikai kialakítású limuzinként mutatkozott be, mintegy az Audi válaszaként a környezetkímélő és gazdaságos autók iránt akkor már határozottan jelentkező igényre.
1993 őszén a Frankfurti Autókiállításon az Audi az ASF (Audi Space Frame) alumínium vázszerkezet-tanulmányt mutatta be. Ez az alumínium Audi 1994 márciusában jelent meg, a V8 utódaként A8 néven, s még abban az évben, nyáron az A6-os, novemberben pedig az új A4-es is követte a szalonokban. Csak Németországban 120.000 darabot adtak el ez utóbbi típusból.
1995 őszén a TT Coupé és a TT Roadster sportautó-tanulmányok láttak napvilágot. Egy év múlva megjelent az A3-as, amellyel a kompakt járműosztály gazdagodott.
Az Audi vállalatcsoport mintegy 42.000 embert foglalkoztat, közülük 26.000-et Ingolstadtban. Mindezek mellett a Németországon kívül Magyarországon, Brazíliában, Kínában és Dél-Afrikában gyártó vállalat szerződéseket írt alá a nagy-britanniai Cosworth Technology és az olasz Lamborghini átvételéről.
Audi AG | |
Típus | részvénytársaság |
Alapítva | 1910 |
Székhely | |
Vezetők | Rupert Stadler, Martin Winterkorn, |
Iparág | Gépjárműipar |
Termékek | személygépkocsik |
Árbevétel | ▲ € 33.617 milliárd (2007) |
Alkalmazottak száma | 53,347 (2007) |
Anyavállalata | Volkswagen AG |
Leányvállalatai | quattro GmbH, Lamborghini S.p.A., SEAT, S.A., Audi Hungária Motor Kft. |