BMW

BMW (Bayerische Motoren Werke AG, azaz Bajor Motorgyár Rt.) autók, motorkerékpárok és motorok német gyártója. A vállalat székhelye Münchenben található. A BMW Csoport a BMW-ből, a MINI-ből és a Rolls-Royce-ból áll. 2006-ban 48,999 milliárd eurós forgalom mellett 2,874 milliárd eurós nettó nyereséget ért el. A konszern világszerte 106 575 alkalmazottat foglalkoztat. A cég részvényét jegyzik a német tőzsde DAX indexében.



Bayerische Motoren Werke AG
BMW logo.png
TípusRészvénytársaság
(ISIN: DE0005190003)
Alapítva1916. március 7-én Bajor Repülőgépgyárként
SzékhelyNémetország Németország, München
VezetőkDr. Norbert Reithofer
Iparágjárműipar
Termékekautók és motorkerékpárok
Árbevétel50.68 milliárd euró (2009)
Alkalmazottak száma106 575
LeányvállalataiMINI, Rolls-Royce

Jelenlegi modellkínálat 

A jelenlegi modelleket méretosztályonként tartják számon. A BMW 2004-ben bejelentette, hogy a szedánokat és kombikat (nevük Touring) páratlan, míg a kupékat és kabriókat páros számmal jelöli. Ez a hagyomány még 1976-ban indult a 6-os sorozattal és 1989-ben folytatódott a 8-assal, de ideiglenesen megszakadt, amikor az utóbbi gyártását befejezték 1999-ben. A 3-as,5-ös,6-os BMW-k-ből megjelent egy sportosított -M változat is.

1-es sorozat 

5 ajtós 1-es BMW, 2007-es modell
Az 1960-as évek 2002-es sportszedánjának leszármazottja, kategóriája egyetlen hátsókerékhajtású autója. Elérhető 3 és- 5 ajtós, kupé és kabrió változatban is. Modellek: (116i-122LE-160Nm),(116d-116LE-260Nm), (118i-143LE-190Nm),(118d-143LE-300Nm),(120i-170LE-210Nm),120d-177LE-350Nm),(123d-204LE-400Nm), (125i-218LE-270Nm),(130i-265LE-315Nm),(135i-306LE-400Nm)

3-as sorozat 

Mai 3-as BMW
Középkategóriájú autó, 1975-től gyártják. Az E90-es kódjelű jelenlegi változat már az ötödik generációt jelenti. Az eladások nagy részét ez a modell teszi ki.
A 3 szériának mint minden BMW-nek, van kasztni kódja. Ez a következőképpen néz ki:
1975-1982 E21 1573-2316 cm3-ig, 75-143 le-ig, 4 és 6 hengeres, ebből csak coupe létezett.
1982-1993 E30 1596-2700 cm3-ig, 86-210 le-ig, 4 és 6 hengeres, diesel és benzin, sedan, coupe, touring, cabrio, ix, M3.
1990-2001 E36 1596-3201 cm3-ig, 90-321 le-ig, 4 és 6 hengeres, diesel és benzin, sedan, coupe, cabrio, touring, compact, M3.
1998-2007 E46 1796-3246 cm3-ig, 115-343 le-ig, 4 és 6 hengeres, diesel és benzin, sedan, coupe, cabrio, touring, compact, m3/m3csl.
2005- E90, 91, 92, 93 Újabban a BMW külön jelöli a sedan, touring (kombi), coupe, cabrió.

5-ös sorozat 

Felsőközépkategóriájú autó. Legjelentősebb változata az M5-ös, egy a Forma-1 által ihletett 507 lóerős V10-es motorral, hétsebességes szekvenciális váltóval.

6-os sorozat 

BMW M6
A 6-os széria a BMW luxus-túrakupéja, melynek alapját az ötös sorozat adja.
A modellkínálatba 15 év után 2004-ben visszatérő sportkupé, ill. kabrió. Van M6-os változata az M5-ösből kölcsönzött motorral.

7-es sorozat 

Luxusautó. A cég új fejlesztései rendszerint ebben a modellben jelennek meg, például a sokak szerint nehezen kezelhető iDrive fedélzeti számítógép. A világ első üzemanyagcellás autója is ebből a sorozatból került ki.

8-as sorozat 

A 8-as sorozat karosszéria kódja, E31. 1989- től 1999 -ig gyártották, V8-as és V12-es motorral. A 8-as tervezése 1986-ban kezdődött,1989 Szeptember elején debütált a Frankfurti Motor Show-n.

X1-es 

Az 1-es sorozat sportterepjáró változata. Mérete kisebb mint az X3-as. 2010-ben jelent meg Magyarországon.

X3-as 

A BMW kisebbik szabadidőautója a 3-as padlólemezén.

X5-ös 

A BMW összkerékhajtású szabadidőautója 2006-tól egy harmadik üléssornak köszönhetően már hétszemélyes. Európában dízelmotorral is kapható.

X6 

2008-ban debütált, SAC (Sports Activity Coupe) terepjáró.

Z1 

A Z1-es igazi roadster volt, amely a vezetés élményét helyezte előtérbe. Ezért került az autóba az újonnan tervezett hátsó tengely is, amely gokartos menettulajdonságokról gondoskodott.

Z3 

A Z3-asokat általában az alacsony súlypont és a hátrahelyezett ülések révén jó súlyeloszlás jellemezte. A belső térben a bőr és egyéb nemes anyagok domináltak, némi krómmal fűszerezve. A coupé hátsó ajtaja kényelmes hozzáférést biztosított a csomagtérhez, amely a kategóriás más sportkocsijaihoz képest szokatlanul nagyra és praktikusra sikerült.

Z4 

Kétüléses kupé, illetve roadster, a Z3 utódja.

Z8 

Az ötvenes évek klasszikus roadsterére, a BMW 507-esre emlékeztető sportkocsi közvetlen elődjét, a Z07-es tanulmányjárművet 1997-ben a tokiói, majd 1998-ban a detroiti autókiállítás látogatói csodálhatták meg előszőr élőben. A közvélemény pozitív reakciójára válaszként a cég úgy döntött, korlátozott példányszámú sorozatot készít a kocsiból Z8 néven. 1999-ben a frankfurti kiállításon, illetve a mozikban, A világ nem elég című James Bond filmben tárta a világ elé a szériaváltozatot, a Z8-ast.